Δευτέρα 23 Σεπτεμβρίου 2013

Επιχειρήσεις και social media:Ποιος πρέπει να τα διαχειριστεί;

Τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης είναι αναμφίβολα ένας νεοεισερχόμενος κλάδος από όπου οι επιχειρήσεις μπορούν να κερδίσουν.Είναι πολύ σημαντικό να τα διαχειρίζονται με σωστό τρόπο και ακόμη πιο σημαντικό να αποφευχθεί η λάθος διαχείρισή τους. Για τον λόγο αυτό η εκπαίδευση των στελεχών μιας επιχείρησης πάνω στα social media θα πρέπει να αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι της εργασίας τους. Δεν αρκεί κάποιος να έχει λογαριασμό στο Twitter και το Facebook για να θεωρηθεί ειδήμων στα κοινωνικά μέσα.Σίγουρα μπορεί ο οποιοσδήποτε να έχει και να ξέρει να τα διαχειρίζεται αλλά στις σελίδες που αφορούν επιχειρήσεις τα πράγματα αλλάζουν.Για να δείξει ο οργανισμός έντονη και επιβλητική παρουσία θα πρέπει τα άτομα που το διαχειρίζονται να διαθέτουν έντονο το στοιχείο της δημιουργικότητας και της σοφίας.Μόνο έτσι μπορεί να επωφεληθεί η επιχείρηση.


Υπάρχουν πολλοί τρόποι να δημιουργήσει η επιχείρηση την κατάλληλη δομή για τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης χωρίς να ξοδέψει περισσότερα από αυτά που πρόκειται να κερδίσει. Αρχικά θα πρέπει να προσληφθούν κάποια άτομα ειδικά για το σκοπό αυτό.Αυτό που πρέπει να αποφευχθεί πάση θυσία είναι να αναρτηθούν αυτές οι αρμοδιότητες σε κάποιο στέλεχος που ήδη εργάζεται full-time.Αυτό πάντα έχει τραγική εξέλιξη επειδή οι εργασίες που σχετίζονται με το Διαδίκτυο απαιτούν αφοσίωση,γνώσεις και προπαντός δημιουργικότητα για να σχεδιαστεί ένα εξαιρετικό πλάνο εργασιών. Εξάλλου κάθε επιχείρηση είναι διαφορετική και έχει διαφορετικές ανάγκες πράγμα το οποίο καθιστά την εργασία αυτή πολύπλευρη και διασκεδαστική.

Δομή Ομάδας Εργασίας
Το σημαντικότερο απ’όλα είναι ότι για την στελέχωση αυτής της ομάδας θα πρέπει να βρεθούν άτομα με πάθος, τόσο για τα social media, όσο και για την επιχείρηση γενικότερα.Επίσης θα πρέπει να είναι ενημερωμένα για τις διαδικασίες που ακολουθεί η επιχείρηση ούτως ώστε να δημοσιεύει πράγματα σχετικά με την πορεία της επιχείρησης.Ενδεικτικά, η ομάδα αυτή θα πρέπει να περιλαμβάνει τους εξής τύπους ανθρώπων(σημειώνεται ότι κάποιος μπορεί να έχει παραπάνω από έναν ρόλους):

1.Ο «εξοικειωμένος»
Ο συγκεκριμένος άνθρωπος είναι ο πιο προσεγγίσιμος.Συμμετέχει σε πολλά social media,ενδέχεται να έχει δικό του blog και ενημερώνεται από sites όπως το Digg και το Reddit.Ξέρει πως να συναναστρέφεται διαδικτυακά και πως να κερδίζει πολλούς followers.Είναι πολύ ενθουσιώδης αφού το χόμπι του το κάνει εργασία και βοηθά στην προαγωγή της εταιρίας.Μπορεί να προέρχεται από οποιοδήποτε τμήμα αλλά κυρίως από το τμήμα Μάρκετινγκ,τεχνολογίας ή δημοσίων σχέσεων.

2.Ο συντονιστής
Η θέση αυτή θα πρέπει να καλύπτεται από έναν άνθρωπο ο οποίος γνωρίζει πως λειτουργούν τα μέσα και οι δραστηριότητές τους και μπορεί να τις συντονίσει με αυτές της επιχείρησης.Οφείλει να προωθεί και να προάγει τις συζητήσεις,τα ερωτήματα και τα θέματα που προκύπτουν φυσικά μπροστά στους χρήστες και σε συνεργασία με τα υπόλοιπα μέλη.Αναμφισβήτητα θα πρέπει να διαθέτει έντονο το στοιχείο της οργάνωσης και του χειρισμού παλιών και νέων αναδυόμενων θεμάτων χωρίς όμως να αφήνει πίσω τις καθημερινές του δραστηριότητες.Αυτό το άτομο θα πρέπει να γνωρίζει πολλά άτομα από τα διάφορα τμήματα της επιχείρησης,να είναι υπεύθυνο και με έμφυτη τη τάση της οργάνωσης.

3.Ο «επικοινωνιακός»
Είναι αυτός που αλληλεπιδρά απ' ευθείας με τους πελάτες και το κοινό γενικότερα.Είναι αυτός που ξέρει τι μηνύματα θέλει να περάσει η επιχείρηση,πότε να τα επικοινωνήσει και τον τρόπο με τον οποίο πρέπει να τεθούν.Τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του είναι ο επαγγελματισμός,η φιλική προσέγγιση και η ψυχραιμία όταν τα πράγματα δεν βαίνουν καλώς.Απαραίτητη είναι και η ικανότητα συγγραφής, καθώς και η αίσθηση ευθύνης προς τους πελάτες.

4.Ο «ειδικός» παραγωγής
Θα πρέπει να απαντά άμεσα και εύκολα στις ερωτήσεις του κοινού ή τα παράπονα του.Πολλοί είναι αυτοί που μπαίνουν π.χ στην Facebook page των εταιριών με σκοπό να παραπονεθούν για κάποιο περιστατικό ή να θέσουν κάποιο ερώτημα. Το να μένουν αναπάντητα ερωτήματα στην profile page της σελίδας σίγουρα δεν αποτελεί υγιή εικόνα της επιχείρησης.Για όλα αυτά τα ερωτήματα ο συγκεκριμένος άνθρωπος θα ξέρει να δίνει μία σωστή απάντηση, η οποία θα ανταποκρίνεται στην εσωτερική λειτουργία της επιχείρησης και λαμβάνει υπόψιν του το εξωτερικό περιβάλλον της.Σε περίπτωση που παράγετε τα δικά σας προϊόντα το άτομο αυτό είναι στο τμήμα παραγωγής ,ενώ αν κάνετε μεταπώληση βρίσκεται στο τμήμα εξυπηρέτησης πελατών.

5.Ο «Αναλυτής»
Γνωρίζει και αναλύει στατιστικά στοιχεία,διαγράμματα και πίνακες ροής.Ξέρει επίσης τι πρέπει να αποκρυπτογραφήσει για να αποκαλύψει το κέρδος που προκύπτει από τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.Επιπρόσθετα είναι αυτός ο οποίος μπορεί να δει αν η ομάδα εργασίας έχει πετύχει τους στόχους που έχει θέσει .Μέσω αυτού του ανθρώπου η επιχείρηση μπορεί να ελέγξει την αποτελεσματικότητα των στρατηγικών που χρησιμοποιεί, επομένως θα πρέπει να είναι πιο αφοσιωμένος από όλα τα μέλη της ομάδας εργασίας.Είναι άτομα που κυρίως βρίσκονται στο λογιστήριο,το τμήμα Μάρκετινγκ ή και άλλα τμήματα που έχουν σχέση με το οικονομικό κομμάτι της επιχείρησης.

Οι παραπάνω ρόλοι δεν απαιτούν συγκεκριμένους ανθρώπους με συγκεκριμένους τίτλους.Μπορούν να προέρχονται από οποιοδήποτε τμήμα της επιχείρησης και ενδέχεται οι αρμοδιότητες του να μην ταιριάζουν με τις αρμοδιότητες που θα λάβει με την ένταξη του στην ομάδα διαχείρισης των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Το σίγουρο πάντως είναι ότι τα social media έχουν μπει για τα καλά στην καθημερινότητα και των επιχειρήσεων αφού βλέπουν οτι μπορούν να αποκομίσουν κέρδη αν διαμορφώσουν τις σωστές συνθήκες και τη σωστή ομάδα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου