Δευτέρα 2 Απριλίου 2012

Η Καμπύλη της Αγοράς. Ο Κύκλος Ζωής των νέων τεχνολογικών αγορών.

  Είναι αναμενόμενο για νεοσύστατες επιχειρήσεις στο ξεκίνημα τους, ακόμα και για τις πετυχημένες, να ακολουθούν έναν κύκλο διαφημιστικών εκστρατειών, απογοήτευσης και τελικά ανάπτυξης με σκοπό να γίνουν βιώσιμες. Όμως τι συμβαίνει με τις νέες τεχνολογικές αγορές; Η ανάπτυξη μιας τέτοιας νέας αγοράς ακολουθεί την ίδια πορεία;

  Οι αγορές βιώνουν αρκετά συχνά έναν «κύκλο υπερβολικής διαφήμισης» που δημιουργεί μεγάλες προσδοκίες, ακολουθούμενο από μία στασιμότητα. Αν η αγορά επιτύχει, περνάει στο επόμενο στάδιο που είναι η «Εκτόξευση». Όμως τα εμπόδια δεν σταματούν εδώ. Πρώτον πρέπει να υπάρχει καθολική υιοθέτηση των βασικών τεχνολογιών που υποστηρίζουν την αγορά. Επίσης πρέπει να υπάρξουν παραπομπές σε εφαρμογές που θα οδηγήσουν σε γενική υιοθέτηση. Τέλος πρέπει να υπάρχει μία πρωτοποριακή εταιρία, συνήθως με έναν χαρισματικό ηγέτη, που θα οδηγήσει την αγορά έξω από την ύφεση. Προφανώς δεν μπορούν όλες οι αγορές να το καταφέρουν αυτό.


 Αυτός ο «κύκλος» παρουσιάζεται στο παρακάτω διάγραμμα.


  Για τους επιχειρηματίες και τους επενδυτές, το πιο ενδιαφέρον στοιχείο της καμπύλης είναι ότι, με το που τελειώσει η ύφεση, οι ισχυρές τεχνολογικές αγορές μακροπρόθεσμα μπορούν να αποδειχθούν πολυτιμότερες από ότι μπορούσε κάποιος να φανταστεί κατά τη διάρκεια της διαφημιστικής εκστρατείας ("Hype Cycle"). Ακολουθούν μερικά παραδείγματα τεχνολογικών αγορών που ταιριάζουν στη καμπύλη.



 Internet: Ευρυζωνική Διείσδυση και YouTube

  Στα τέλη της δεκαετίας του 90 υπήρξε ακραία δημοσιότητα γύρω από το Internet, αλλά η αγορά δεν ήταν ακόμα έτοιμη. Με μόλις 5 εκατομμύρια σταθερές ευρυζωνικές συνδέσεις το 2000, η βασική τεχνολογία ήταν απούσα. Συν το γεγονός ότι υπήρχαν πραγματικά λίγες αναγκαίες εφαρμογές. Το Internet εισήλθε στο σημείο “Facing Reality” της καμπύλης στις αρχές του 2000 και απέτυχε να ανταποκριθεί στις αρχικές προσδοκίες. Όμως μέχρι το 2005 υπήρχαν 43 εκατομμύρια ευρυζωνικές συνδέσεις στις Η.Π.Α. και δημοφιλείς εφαρμογές, όπως το YouTube και λίγο αργότερα το Facebook. Την ίδια χρονιά ξεκίνησε τη λειτουργία του και το Amazon Prime που έπεισε τους καταναλωτές ότι θα μπορούν να αγοράζουν εύκολα και με ασφάλεια μέσω του Internet. Πλέον το Internet είναι συνυφασμένο με τον πολιτισμό μας και την κουλτούρα μας σε τόσο μεγάλο βαθμό που δεν φανταζόμασταν μερικά χρόνια πριν. Η τιμή της μετοχής της Amazon ακολουθεί επίσης το ίδιο πρότυπο.


Κινητή τηλεφωνία: iPhone και App Store

  Το διάστημα 2000 με 2005 σχεδόν όλες οι εταιρίες VC (επιχειρηματικού κεφαλαίου) είχαν την κινητή τηλεφωνία ως βασικό επενδυτικό τομέα. Και πλην μερικών εξαιρέσεων, αυτές οι επενδύσεις ήταν ανεπιτυχείς. Την περίοδο αυτή τα δίκτυα ήταν αργά και αναξιόπιστα και οι συσκευές ήταν ογκώδεις με την καινοτομία να απουσιάζει. Σαφώς και όλα άλλαξαν όταν η Apple κυκλοφόρησε το iPhone το 2007 και διέθεσε τις εφαρμογές της από το App Store. Και με περισσότερους από ένα δισεκατομμύριο συνδρομητές ευρυζωνικών υπηρεσιών σε όλο τον κόσμο, η βιομηχανία της κινητής τηλεφωνίας είναι στη φάση “Liftoff” και επιταχύνεται πέρα από κάθε προσδοκία.


Αποτυχίες της αγοράς: Εμπόδια που δεν τελειώνουν ποτέ

   Φυσικά δεν ανακάμπτει κάθε αγορά από το χαμηλότερο σημείο της. Για παράδειγμα, ενώ υπάρχουν ειδικές νανοτεχνολογίες που είναι θεμελιώδεις για πολλά προϊόντα, μία ευρύτερη αγορά της νανοτεχνολογίας δεν έχει προκύψει και δεν είναι σαφές αν προκύψει και ποτέ. Στο παρακάτω διάγραμμα παρουσιάζεται μία σειρά από τρέχουσες τεχνολογικές αγορές και τα σημεία τους στην καμπύλη.



Το στάδιο της ύφεσης
  Οι καλύτεροι επενδυτές αναγνωρίζουν τον τρόπο που θα μπορέσουν να επωφεληθούν από την ύφεση και οι καλύτεροι επιχειρηματίες οδηγούν τις αγορές έξω από αυτή. Όταν το Internet ήταν σε αυτή τη φάση ο Jeff Bezos «έχτισε» το Amazon.com και ο Roelof Botha επένδυσε στο YouTube. Στην περίπτωση του Steve Jobs, επινόησε ένα προϊόν και πρωτοπόρησε σε ένα επιχειρηματικό μοντέλο που άλλαξε ριζικά την αγορά της κινητής τηλεφωνίας και την οδήγησε μακριά από την στασιμότητα. 




Το σημείο κλειδί για έναν επενδυτή είναι να έχει πίστη για μια αγορά και να αναζητήσει για τεχνολογίες, προϊόντα και ηγέτες που θα δώσουν τέλος στη στασιμότητα.


Πηγή: techcrunch.com

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου